وبلاگ

نایلون و نایلکس چه تفاوتی دارند؟

بسیاری از افراد امروزه کلمات نایلون و نایلکس را به جای یکدیگر به کار می برند و گمان می کنند که این دو هیچ فرقی با هم ندارند. این مسئله ناشی از شناخت نا درست از تفاوت های این دو ماده است. در این مطلب قصد داریم به بررسی تفاوت های نایلون و نایلکس بپردازیم، لطفا با ما همراه باشید. جهت شناخت تفاوت های نایلون و نایلکس لازم است که ابتدا این دو را بهتر بشناسیم.

نایلون Nylon چیست؟

از نظر علم شیمی نایلون نوعی ماده ترموپلاستیک است که از گروهی از پلیمر های مصنوعی با وزن مولکولی بالا به نام پلی آمید ساخته شده است. در واقع نایلون گونه ای پلیمر ترکیبی است که اولین بار در تاریخ ۲۸ فوریه سال ۱۹۳۵ توسط فردی به نام والاس کاروترز در مرکز پژوهشب به نام دوپونت ساخته شد. نایلون ها به دلیل کاربرد بالایی که در زندگی روزمره انسان دارند به یکی از مهم ترین و مفید ترین پلیمر های مصنوعی تبدیل شده است. علاوه بر کاربرد بالای نایلون ها در زندگی روزمره انسان این ماده امروزه در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های نایلون

به طور معمول تعریفی که افراد از نایلون دارند همان کیسه های پلاستیکی نگهدارنده مواد است اما در حقیقت نایلون نخستین الیاف مصنوعی ساخته شده توسط بشر است که به دلیل داشتن ویژگی های مهم امروزه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله ویژگی های مهم نایلون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• نایلون ها مواد نیمه بلوری با درجه سختی بسیار بالایی هستند که دارای سه نوع نایلون ۶، نایلون ۶۶، نایلون ۶.۱۲ هستند. انواع مختلف نایلون به دلیل داشتن مقاومت و درجه سختی بالا در برابر مواد شیمیایی قابلیت مخلوط شدن با شیشه یا روغن را دارند که این عامل سبب افزایش دامنه عملکرد این ماده خواهد شد.

• افزون بر درجه سختی بالا نایلون ها دارای خاصیت الاستیک فوق العاده ای بوده و وزن سبکی نیز دارند که داشتن این ویژگی ها نایلون را برای استفاده در صنایع گوناگون مناسب کرده است.

• فیبر نایلون دارای درجه سختی و مقاومت بالایی در مقابل اشعه ماورا بنفش خورشید، گرما و مواد شیمیایی بسیاری است.

• به دلیل مقاومت بالا این مواد تجزیه این مواد در محیط زیست بسیار سخت است و ممکن است حتی صد ها سال زمان ببرد.

• مواد نایلونی قابل شست و شو هستند و شست و شو آن ها نیز بسیار راحت است. هم چنین مقاومت نایلون ها در برابر مواد روغنی و مواد شیمیایی نیز بسیار بالا است.

 

کاربرد نایلون

نایلون ها از پلیمر مصنوعی ترکیبی و از مواد نرم و الاستیک ساخته شده است و امروزه در صنایع مختلفی چون ساخت برس مسواک، جوراب های زنانه، فرش نایلونی منزل، ظروف غذاخوری، ساخت چتر، تولید پوشاک، لباس شنا، چمدان، لباس عروس، برزنت، رو تختی و …. مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع نایلون

نایلون ها بر اساس نوع کاربرد و ساختار شیمیایی دسته بندی می شوند:

 

 دسته بندی نایلون ها بر اساس ساختار شیمیایی

1. نایلون ۶

نایلون ۶ یا پلی کاپرولاکتم توسط فردی به نام Paul schlack ساخته شد. این نایلون طی فرآیند پلیمریزاسیون و باز شدن حلقه ساخته می شود. این نوع نایلون پلی آمیدی نیمه کریستالی بوده که بر خلاف سایر انواع نایلون ها دارای ساختار تراکمی است. از جمله ویژگی های این نایلون می توان به درجه سختی بالا، درخشندگی، الاستیسیته مناسب، مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، ساییدگی و چین و چروک اشاره کرد. امروزه نایلون ۶ تولید شده در سطح گسترده ای از صنایع جهت تولید لیف، رزین، فیلم، قطعات خودرو سازی و… به کار می رود.

 

 

 

2. نایلون ۶.۱۲

این نوع نایلون از تجزیه ماده ای به نام دی نیتریل به کمک اسید تشکیل شده است.

3. نایلون ۶۶

نایلون ۶۶ توسط فردی به نام Wallace carother و با استفاده از آمید ساخته شد. نایلون ۶۶ از مونومر هایی به نام هگزامتیلن دی آمین و اسید ادیپیک ساخته شده است که این مونومر ها طی انجام واکنش شیمیایی و پس از تراکم به ماده ای به نام پلی هگزامتیلن آدیپامید یا همان نایلون ۶۶ تبدیل می شوند. نایلون ۶۶ امروزه در صنایع مختلفی از جمله تولید الیاف، نساجی، ساخت قطعات خودرو، فرش، موکت، قطعات قالب گیری، ساخت منسوجات، لیف و …. مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله ویژگی های مهم این نایلون که آن را در صنایع مختلف پر کاربرد کرده است می توان به مقاومت مکانیکی خوب، ثبات گرمایی بالا، الاستیسیته بالا، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و …

4. نایلون ۵۱۰

این نایلون از ترکیب اسید سباسیک و پلیمری به نام پنتاماتیلن دی آمین ساخته می شود.

 

دسته بندی نایلون ها بر اساس نوع کاربرد

 

1. نایلون کشاورزی و گلخانه ای

این نوع نایلون ها جهت مصارف کشاورزی به خصوص احداث گلخانه به کار می روند. این دسته از نایلون ها از فیلم ۵ لایه ساخته می شوند و دارای مقاومت قابل توجهی هستند.

2. نایلون ساختمانی و صنعتی

این نایلون ها معمولا نایلون های عریضی هستند که جهت کار های ساختمانی مانند حفاظت از مصالح ساختمانی، کاور ساختمان، پوشش موقت ابزار و وسایل و… به کار می رود.

3. فیلم استرچ

این نوع نایلون ها از نوعی پلیمر خطی با چگالی کم ساخته می شوند و دارای خاصیت کشسانی بالایی هستند. فیلم استرچ معمولا جهت ایمن و بسته بندی محصولات مختلف دور وسایل پیچیده می شود.

4. نایلون شرینک

این دسته از نایلون ها از پلی اتیلن (PE) جهت حفاظت و بسته بندی محصولات غذایی، بهداشتی، آرایشی و… ساخته شده و دارای انعطاف پذیری بالایی است.

5. نایلون حباب دار

این نوع نایلون ها دارای حباب هایی برای حفاظت از محصولات آسیب پذیر هستند که در برابر ضربه حساس و شکننده هستند. این نایلون ها دارای قیمت بالا تری به نسبت بقیه انواع نایلون هستند.

 

نایلکس Nylex چیست؟

نایلکس موادی است که از دو جز پلی اتیلن (PE) سبک و پلی اتیلن سنگین تشکیل شده است. در فرآیند ساخت نایلکس به دلیل وجود ویژگی هایی چون خشکی، نازکی، چقرمگی و شفافیت کم تر مقدار ۲۰ درصد پلی اتیلن سبک نیز به ساختار آن اضافه می شود. از جمله مهم ترین ویژگی های نایلکس می توان به کدر بودن و عدم انعکاس نور به نسبت نایلون ها اشاره کرد. دلیل نامگذاری واژه نایلکس هنوز به طور دقیق مشخص نیست اما برخی از افراد معتقدند که این نام را موسس شرکت نایلکس که فردی به نام آقای منوچهری است روی آن گذاشته است.

 

کاربرد نایلکس

امروزه از نایلکس در صنایع مختلفی مانند تولید انواع سفره یک بار مصرف، دست کش های پلاستیکی، کیسه حمل میوه، زباله، بار و…. استفاده می شود.

 

 

ویژگی های نایلکس

همان گونه که توضیح داده شد نایلکس یکی از نمونه های محصولات پلاستیکی است که امروزه در صنایع مختلف کاربرد دارد. از جمله ویژگی هلی نایلکس که سبب پر کاربرد بودن آن در صنایع مختلف می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• درجه سختی و استحکام بالا
• دارای ظاهر مات تر به نسبت نایلون
• به کار رفتن پلی اتیلن سنگین در ساختار آن
• تحمل وزن بالا
• قابلیت تولید در ضخامت های کم

انواع نایلکس

نایلکس ها بر اساس نوع کاربردی که دارند به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند:

1. نایلکس تبلیغاتی

این نوع نایلکس ها معمولا به صورت کیسه های حمل بار طراحی شده و از بالا ترین کیفیت در ساخت آن ها استفاده می شود. هدف از این کار این است که تبلیعات مورد نظر روی نایلکس چاپ می شود و مردم در هنگام حمل بار با آن تبلیغات مورد نطر شما را منتشر می کنند بنابراین اگر نایلکس دارای کیفیت خوبی نباشد طول عمر کوتاهی خواهد داشت و برای نشر تبلیغ مناسب نخواهد بود.

2. نایلکس دسته رکابی

از این نوع نایلکس ها در فروشگاه های زنجیره ای و میدان های تره بار برای حمل میوه استفاده می شود. این نوع نایلکس دارای طاهری مات هستند و برای حمل اشیایی که می خواهید دیده نشوند بسیار مناسب است‌.

3. نایلکس حمل زباله

کیسه های مشکی رنگی که امروزه در همه جای دنیا جهت حمل زباله ها مورد استفاده قرار می گیرند نمونه ای از نایاکس ها هستند. اگر دقت کرده باشید می بینید که این نوع کیسه ها انعطاف پذیری و الاستیسیته کمی داشته و هنگام مچاله کردن صدای خش خش می دهند.

تفاوت نایلون و نایلکس

پس از بررسی تعریف و کاربرد های نایلون و نایلکس نوبت به بررسی تفاوت های این دو می رسد با این که تا این قسمت از مطلب باید متوجه برخی از تفاوت های این دو محصول شده باشید. نایلون و نایلکس از جنبه هایی مختلف با هم تفاوت دارند که در این بخش به توضیح این تفاوت ها می پردازیم:

1. مواد اولیه

اولین و مهم ترین تفاوت نایلون و نایلکس در متریال تشکیل دهنده آن ها است. می دانید که نایلون تماما از پلی اتیلن سبک ساخته می شود این در حالی است که در ساخت نایلکس از پلی اتیلن سنگین استفاده می شود. البته لازم به ذکر است که تمام ساختار نایلکس از پلی اتیلن سنگین ساخته نشده است. پلی اتیلن سنگین چیزی حدود ۸۰ درصد از کل ساختار نایلکس را تشکیل می دهد و جهت انعطاف پذیری و امکان ایجاد تغییرات روی نایلکس حدود ۲۰ درصد پلی اتیلن سبک به آن اضافه می شود.

 

 

2. ویژگی های ظاهری

یکی از ملموس ترین تفاوت های نایلکس و نایلون در ویژگی های ظاهری آن ها است. هنگامی که شما به نایلون نگاه می کنید ظاهری نرم، انعطاف پذیر و شفاف را می بینید به گونه ای که نور از آن عبور می کند اما نایلکس این چنین نیست و ظاهری خشک و مات دارد. نایلکس به دلیل این که دارای بافتی خشک و غیر قابل انعطاف است هنگام مچاله شدن صدای خش خش تولید می کند در حالی که در صورت مچاله کردن نایلون چنین صدایی شنیده نمی شود.

3. ضخامت

ضخامت نایلکس بسیار کم است اما ضخامت نایلون بیش تر است و این بدان معناست که اگر شما یک کیلوگرم نایلکس را خریداری کنید تعداد بیش تری نایلکس را خریداری می کنید و این موضوع برای فروشندگانی که به دنبال پلاستیک های تبلیغاتی ارزان قیمت هستند دارای اهمیت ویژه ای است.

 

4. نوع چاپ

نایلون ها دارای سطح براق و شفاف هستند بنابراین استفاده از چاپ روغنی و براق باعث زیبا تر دیده شدن آن ها می شود اما نایلکس دارای طاهری کدر و مات است بنابراین چاپ روغنی و براق روی سطح نایلکس چندان جالب به نظر نمی رسد بنابراین جهت چاپ روی نایلکس از چاپ کدر و مات به نام چاپ پی وی سی استفاده می شود. چاپ پی وی سی به نسبت چاپ براق دارای قیمت مناسب تری است بنابراین می توان گفت که استفاده از نایلکس به جای نایلون از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر خواهد بود.

5. کاربرد

نایلکس به نسبت نایلون از درجه سختی بالا تری برخوردار است چرا که درصد قابل توجهی از متریال نایلکس از پلی اتیلن سنگین ساخته شده است. از این رو استفاده از نایلکس برای حمل بار های سنگین تر مناسب است و بیش تر در بازار تره بار و میوه فروشی ها به کار می رود در حالی که نایلون دارای مقاومت و تحمل وزن کم تری به نسبت نایلکس بوده و جهت حمل بار های سبک مانند لباس و دارو مورد استفاده قرار می گیرد. البته ذکر این نکته ضروری است که نایلون و نایلکس کاربرد های مشترکی نیز دارند به عنوان مثال از هر دوی آن ها در ساخت سفره های یک بار مصرف، کیسه فریزر، کیسه زباله و… استفاده می شود.

خرید نایلون و نایلکس از شرکت سالار شیمی

شرکت سالار شیمی مجموعه ای مشتری محور در زمیه عرضه، فروش و واردات انواع مختلفی از مواد اولیه پلیمری از جمله نایلون و نایلکس است بنابراین اگر کسب و کار شما به گونه ای است که نیاز به تهیه تعداد بالایی انایلون و نایلکس با کیفیت بالا و قیمت مناسب دارید مجموعه سالار شیمی بهترین گزینه برای خرید شما است. این مجموعه با ارائه مواد با کیفیت، قیمت مناسب و تحویل سریع طی سال های فعالیت خود توانسته است رضایت بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند. امیدواریم که در ادامه راه نیز این شرکت بتواند رضایت مشتریان را با خود همراه کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *